Att äta en regelbunden kost är viktigt i vår vardag, extremt viktigt för oss som tränar. Äter vi inte bygger vi inte muskler, då bryts allt som vi slitit med på gymmet/träningspasset ner! Vi behöver regelbunden påfyllning av energi som bygger oss starkare. Därför är mellanmål en viktig del för en sund & aktiv livsstil.

Så vad är det då som gör mellanmål så bra & viktigt? Oavsett om du tränar eller inte;

22752052_1544414578972268_1477644049_n

Mellanmål hjälper till att stilla ditt sötsug. Istället för att ta en näve godis, ta lite nötter eller ett äpple. Istället för läsk/energidryck ta ett stort glas bubbelvatten med citron, supergott!

Mellanmål håller din blodsockernivå regelbunden & stabil. Äter du lunch 12:00, småäter lite (ej mellanmål) fram till 17:00 får du ingen jämn & fin balans på ditt blodsocker. Den går upp som ett spjut & sen ner igen när du äter oregelbundet.Detta mår kroppen inte bra av.

Din mage mår även bättre av regelbundna måltider! Man kan försöka att äta mellanmål ungefär samma tid varje dag, de kommer magen tacka för!

Du får mer ork! Mat är människans energi & drivkraft. Ett exempel äratt bilen behöver bensin, lika viktigt är det att ge kroppen rätt mat för att den ska fungera. äter du regelbundet & tränar kommer du ha en grym energi, även viktigt med återhämtning efter träning!

Många skulle säga att ett bra mellanmål innehåller nyttiga fetter & protein, fiber från t.ex en knäckemacka är heller aldrig fel! Sedan är långsamma kolhydrater nyttiga för att hålla din blodsockernivå stabil. Men mer om det i morgon! För då kommer ett inlägg på mellanmålstips upp, håll utkik!! 😉